Skip navigation Menu

Krijg je jongeren en de (hele) Bijbel nog wel bij elkaar?

Bij mij aan tafel zit grote, kritische Loes. Zij huilt omdat zij God nog niet gevonden heeft en zij is ten einde raad als dat dit jaar ook niet lukt. Ik spreek met Paula, die onlangs gewapend met een mes wanhopig het bos inliep met de gedachte een einde aan haar leven te maken. (Gelukkig is het niet zover gekomen door de noodkreet die zij achter liet.) En ik kom langszij bij Mieke die al zoveel seksuele contacten heeft gehad dat je daar ‘meer dan vier handen voor nodig hebt om die te tellen mevrouw’, die nu seksueel rein wil leven, maar last heeft van herbelevingen.

Vertrouwd met de wereld

Het kan mij diep raken als kerkelijke jongeren vertrouwder zijn met de woorden en gedachten van deze wereld dan met die van God. Hoe kan dat toch? Misschien is thuis de kinderbijbel wel stuk gelezen, was er ook wel een kinder- en/of jeugdclub, catechese en natuurlijk de kerkdiensten, maar het evangelie is nog niet het uitgangspunt van het bestaan geworden en zelf Bijbellezen is absoluut niet de praktijk. Dat kan natuurlijk verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat Bijbellezen in de beleving niet meer is dan een religieus momentje, een godsdienstig ritueel of een formele afsluiting van de maaltijd. Meer een verplichting dan een verlangen. Laat staan dat het iets toevoegt aan het leven.

Hoe kunnen we de heilzame woorden van het Evangelie en de volle breedte van het Woord van God het leven van jongeren in trekken? Dat zit meestal niet in de methode maar in de ontmoeting en verbinding die je met hen maakt én in het relevant maken van Gods woorden voor vandaag. Voor het leven van deze jongere. Nu.

Dan komen we niet weg met een ‘lievig’ Evangelie dat niet meer vertelt dan ‘dat je er mag zijn’ – wat heb ik inmiddels een hekel aan dat nare, nietszeggende zinnetje! – maar gaat het om het volle Woord van God dat het hele leven beschrijft en bereikt. Als ik de Bijbel lees, kijk ik in de spiegel van hoe God het leven bedoelt. Dus wég bij de leugens van deze wereld, nee durven zeggen tegen negativisme, materialisme en vooral je eigen dikke ik. Het grootste kwaad in deze tijd is misschien wel de houding van onverschilligheid en apathie. Gebrek aan verlangen om met volle kracht het Evangelie uit te leven en zo alle verschil te willen maken. Jongeren hebben stinkende behoeft aan volwassenen die met hen op het scherpst van de snede durven te opereren, die de kracht en de macht van de Waarheid dienen, aan het licht brengen en voorleven.  Om zo samen onder de indruk raken van degene die tot je spreekt in een Bijbelvers en tot het besef komen dat wat je leest over jou en jouw leven gaat!

Christus geleerd

Laat ik een paar voorbeelden geven. Onlangs las ik in de krant dat een op de zeven jongeren depressieve klachten heeft. Dat is me nogal wat! Het artikel nam ik mee de collegezaal in en de studenten stelde ik de vraag: Geldt dit voor kerkelijke jongeren ook? Geldt dat voor júllie ook? Vanuit de zaal kreeg ik massale bevestiging. Ik laat de studenten merken dat mij dat raakt. Hoe kan het dat jongeren die opgegroeid zijn Jezus die de Goede Herder is – velen van hen zijn in slaap gezongen met dat beeld – nu somber en zwaarmoedig zijn? Veel van de schapen zijn depressief! En vervolgens bespreek ik in het college welk verschil het vertrouwen van en het vertrouwen op God uitmaakt. Geliefd zijn door Hem, veilig zijn bij Hem in plaats van de liefde en erkenning van deze wereld die je moet kopen en die nooit genoeg is. Ik kan je zeggen: dan gebeurt er wat in de collegezaal. De kracht van Gods woorden komen binnen en ze worden in de eigen Bijbels onderstreept.

Ander voorbeeld. Ik geef een college over de adolescentie en wat in deze fase allemaal aan de orde is in het leven. Maatschappelijk, maar ook ontwikkelingspsychologisch. Daarbij lezen we Efeze 4 waarin Paulus laat zien dat christenen echt anders zijn dan ongelovigen. Want, zegt hij, jullie hebben Christus toch geleerd? De volgende vraag gaat dan ook direct naar de studenten: zijn jullie echt anders dan je ongelovige vrienden? Denken jullie anders? Worden jullie op een andere manier volwassen? Wat hebben jullie van Christus geleerd dat echt anders is dan het denken van deze wereld, ook als het gaat om deze fase van je leven? Laten we maar eens concreet worden dan. Laten we het maar benoemen. Maar ook eerlijk zijn over waar dit nog niet zo goed lukt.

Het derde voorbeeld gaat over Romeinen 8. Daar zegt Paulus dat God Zijn Geest heeft gegeven zodat we niet langer slaaf van angst zullen zijn, maar kinderen van God. Met de studenten inventariseer ik dan de angsten die hen in de greep kunnen houden, maar ook het verslaafd zijn. Waar kan je slaaf van zijn? En ja, dan komt het: van bevestiging, goedkeuring, complimenten, succes, enz. enz. Als je geen bodem hebt in je ziel moet het van buiten komen, maar dan ben je wel een bodemloze put. Als er sprake is van existentiële leegte in je bestaan en je wordt daarnaast geconfronteerd met de veeleisendheid van deze wereld ga je stuk en raak je depressief. Daarom komen we na Romeinen 8 (over het Vaderschap van God) uit bij Psalm 131 waar het beeld van een moeder wordt gebruikt: ‘Waarlijk, ik heb mijn ziel tot rust en tot stilte gebracht.’ En er wordt weer druk onderstreept in de Bijbels van de studenten.

Levend Woord

Wat is het fantastisch om jongeren mee te nemen en hen te laten zien dat God en Zijn woorden zó heilzaam zijn voor elk mensenleven! Maar ook dat die woorden heel scherp kunnen laten zien waar we ze niet serieus nemen of in de praktijk brengen. Het is geen theorietje, nee, het gaat over mij en over vandaag. We mogen het Woord levend maken! Dat deed Jezus ook. Hij verlevendigde het Woord tot op het praktische niveau van de mens die Hij tegenover zich had. Zo mooi! Geweldig dus als een student uit zichzelf naar mij toekomt met een vraag over een Bijbelgedeelte. Samen gaan we er dan voor zitten, in een bijzondere ontmoeting met allebei een open Bijbel voor ons. Hoe mooi is dat?

Door directeur Els van Dijk voor het blad Generator van de HGJB

WhatsappInstagramNieuwsbrief
Wij gebruiken cookies. Dit doen we om onze site persoonlijker, gebruiksvriendelijker te maken en gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen, onder andere door analyse van uw bezoekersgedrag. Zo kunnen we u ook buiten deze website relevante aanbiedingen doen. Wanneer u op 'Ok, sluiten' klikt of de website blijft gebruiken accepteert u onze cookies. Klik op 'Instellingen wijzigen' om uw cookie-voorkeuren aan te passen en voor meer informatie over het gebruik van cookies op deze website.
Annuleren